In het nieuws

Op 17 april kwamen leerlingen vanSONY DSC
De Borchstee uit Elburg in de smederij
om een “kram” te smeden. Dit in het
kader van de “erfgoedleerlijn”.
Ook bezochten ze die ochtend de Botterwerf
en de Visafslag. Zo leren ze hoe er
vroeger gewerkt werd in de Zuiderzeevisserij.
Dit was de laatste groep en zo hebben
ca. 300 leerlingen dit seizoen met dit
stuk Elburgse geschiedenis kennis gemaakt.

4 april, 2015     Eervolle opdracht

Smederij-beeld2

Onlangs heeft de smederij een eervolle opdracht gekregen.
Het vervaardigen van het beeld “Zorg voor elkaar”.
Dit in verband met het 25-jarig bestaan van ’t Nieuwe Feithenhof.
Gesmeed door de smeden John, Wim en Maarten.

10 februari, 2015     Bezoek vriendengroep

Op zaterdag 31 januari bezocht een vriendengroep uit Den Haag/Scheveningen onze smederij. Onder deskundige leiding en met veel enthousiasme zijn er een aantal “vreudewippers” gesmeed. Na afloop van deze workshop van 2 uur heeft deze groep nog een bezoek gebracht aan het Bakkerijmuseum in Hattem. Voor groepen is Museumsmederij De Hoefhamer een ideale plek om actief bezigIMG_20150131_1 te zijn.

22 november, 2014     Naar Vrieze’s Erfgoed in Wapenveld

Op zaterdag 22 november zijn de vrijwilligers van smederij “De Hoefhamer” op bezoek geweest bij Vrieze’s erfgoed in Wapenveld.
Als bijzonderheid valt te melden dat de molenaar van  molen “De Vlijt”  eveneens smid is bij smederij “De Hoefhamer”.
In beide gevallen als vrijwilliger.

20141122-Vrieze

22 november, 2014     Bijzondere ontwerpen (2)

Oud-Hollands bestek uit de Koggetijd (?)

Ontworpen en gesmeed door Jan

smederij-jpg-bestekOH

20 oktober, 2014     Bijzondere ontwerpen (1)

Bestek, ontworpen door Jasper.
smederij.jpg.bestekkind

10 maart, 2014     Nieuwe stuikijzers geplaatst

Onlangs zijn bij de twee grote aambeelden stuikijzers geplaatst aambeeld stuikijzer

3 februari, 2014     Onderhoud smederij afgerond

De onderhoudswerkzaamheden zijn eind januari 2014 afgerond. Scheurtjes in muren zijn hersteld, de achtermuur bij het keukenblok is voorzien van een nieuwe pleisterlaag. De kachelpijpenwals is gerepareerd. Een gat in de bodem van de smidsoven is dichtgemetseld. En wij hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt om een in vroegere jaren dichtgemetselde nis weer zichtbaar te maken.

23 november, 2013     Introductie van “De Porteklee”

Op zaterdag 23 november 2013 hebben wij tijdens de happening “Ambachten XL” in de museumboerderij Oldebroek ons nieuwste product geïntroduceerd.
“De Porteklee”, een sleutelhanger in diverse vormen.

Ambachten XL is een samenwerkingsverband tussen een elftal oude ambachten en kunstenaars. Museumsmederij “De Hoefhamer” en kunstenaar Gerlinde Habekotté hebben samen het basisontwerp voor de Porteklee bedacht. Onze smeden zijn daarmee aan de slag gegaan en hebben diverse modellen gemaakt. Margriet Gorter (student communicatie) ontwierp de k(l)eurige verpakking. De unieke Porteklee kost slechts € 3,00 per stuk.
Vanaf heden leverbaar in de smederij.

De Porteklee met mini-flesopener.

20 april, 2013     Uniek concert in De Hoefhamer

Op zaterdagmiddag 20 april geen smeden aan het werk, geen vuur en geen gehamer. De smederij was omgetoverd tot een heuse concertzaal.

In het kader van het 25-jarig jubileum van het NMF (Nationaal Muziekinstrumenten Fonds) EN het 10-jarig jubileum van smederij De Hoefhamer heeft dit concert plaatsgevonden. In een tot de laatste stoel gevulde “concertzaal” traden op: Janneke Zegveld (viool) en Mark Snitselaar (klarinet) van het Turdus Duo.